Monday, October 10, 2011

Maid issue..again...

I'm sending back my maid balik kampung.. This is not the Indonesian yg buat hal dulu.  U can read the entry pasal tu kat sini.. SJN, the problematic Indon maid

Yang ini lain, she's a 2nd helper after that problematic Indon maid.. She's a Sabahan from Sempoerna Island.. Org Bajau katanya. Bulan January 2012 cukup setahun dia keje ngn kitorg.. Yang ini pon problem jugak, problem sakit org tua yg emo.. Tapi we all belom plan lagi bila nak hantar, maybe end of d year.. Sorting our her hutang2 with us, cukup bayar her flight tix and few months of gaji, then u can go!

Da penat nak layan kerenah. Merayu and meraung nak balik.... Ada sekali tu sujud di kakiku merayu2 nak balik  sambil  menangis2 cakap "RINDU ANAK2 SAYA!"

Aku pelik, anak2 dia xde call cari dia or nak tanya kabar pon, jgn harap! Pernah dulu diorg call sekali dua, asking for money, kitorg ckp akan bagi lepas few months ur mak keje, terus x call lagi cari mak diorg, apalah punye jenis anak korang ni??

Kdg2 aku buat tak layan, dia selalu bagi alasan, penatla, sakit tangan la.... Paling x tahan, selalu ckap "SAYA DA NAK MATI!"

Haish rimas aku! 

Tapi pelik, bila ajak jalan, dia lah no.1 paling excited...

Aku pekak kan telinga. Baru2 ni  dia nak test kesabaran aku agaknya, buat2 PENGSAN (lagi) di dapur.. Aku terus buat2 call ambulance, terus dia bgn and ckp dia terjatuh.. x sedar.. Malahan dia x sedar, aku mmg ngendap dia dari tangga, dia mmg x perasan.. aku buat2 naik atas..turun balik, nmpak dia ke dapur... then pengsan, konon!

Ingat aku ni B*D*H mcm kau.. aku da tahu sgt trick kau la.. !

So far dah dua kali aku hantar gi hospital, sbb dia selalu pengsan or buat2 pengsan, siap panggil ambulance lagi tau.. Tgk2 doktor kata xde apa2 penyakit pon, all clear.. Cuma ada sekali tu doktor kata "its typical penyakit maid, depression, alasan ank balik kmpung."

Maid adalah satu species manusia that u can live with and can't leave without! 

Aku tekad, will try my best to do everything on my own, give a try la to myself jadi supermak.. I trained myself by planning espc on time mangement, e.g bgn awal, buat bubor, siap2 masak utk diri sndiri and even clean d house, laundry, ironing..and byk lagi!

WN bagi condition, if aku preggy, nak x nak, kene amik helper baru jugak..  The 2 girls masih kecik, takut tak terjaga..

dilema dilema dilema dilema dilema dilema dilema dilema  :(

7 comments:

Li Nadin said...

salam,huhuu..mmg maid byk ragamnya,kalau tak sabar kita pulak yang depress.

dhr said...

urghhh..i yg bc pun stress! ntah ape2 perangai da tua2 buat mcmtu. Psiko! mmg ptt dihantar balik je. amik maid utk memudahkan, ini kalau dah menyusahkan buatpe?

Mrs.MH said...

Sufi anf DHR: Hmm.. sbb tulah i nak hantar balik.. tak tahu apa lagi yg diorg nak, nak kata kita ni majikan yg mndera mmgla jauh sekali... Makan minom kita tnggung.. xde masalah.. diorg ni je masalah kat kita...

Li Nadin said...

Betul tu sokong hantar balik je, klu rasa susah xde maid, pasni cuba cari daily maid je,,,

Mrs.MH said...

thats my plan tapi nak dpatkan daily maid pon bukannya mudah... :(

Siti Azlina Abdul Aziz said...

hish..ct pun rimas kalau dapat maid macam tu ee...geram juga bila buat2 pengasan semua...hantar jer kat hospital biar doktor enject kat buntut tu hehehe...macam2 karenah nya

Li Nadin said...

betul tu MH mmg susah nk dapatkan daily maid,try buat notis kat area tempat tinggal,,,

p/s: huhu.. comment form kat myblog ada kat bahagian atas