Wednesday, November 26, 2008

Sakit perut datang lagi & Bubur Nasi...

Semalam aku mengalami 'food poisoning'.. Ntah apa yang aku makan sampai perut ku tak boleh terima apa2... muntah, muntah & dan muntah.. Lembik badanku di buatnya..

Dalam pukul 2ptg, I went to see the doctor, just to make sure whats going on with me... Aku memberitahu apa yang terjadi dan terus doctor membuat check up ke atas diriku & mengambil temperature suhu badanku.. She found that I got a bit temperature & most probably aku terkene 'food poisoning'... Aku risau ianya melibatkan bayi yang aku kandungkan.. Takut terjadi apa disebabkan ibunya yag tersalah makan... Doctor can't give any medication as I'm pregnant, she onle advised to banyakkan minum air masak & kalau boleh makan buah... Nothing much that she can do about it... It's normal case for an early stage pregnancy like this apatah lagi me being the 1stimer.. Aku tak dapat detect apa yang aku telah makan sampai membuatkan aku sakit perut. Doctor menasihatkan agar aku tidak menagambil apa2 instant food untuk trimester I & II..

Baru aku teringat, I had INSTANT MUSHROOM SOUP last nite for dinner.. Ooopppsss!

WN ada 'sound' aku malam sebelumnya supaya aku tidak makan instant mushroom soup yang di dalam paket.. His reason was, it contain too much of a salt, its not advisable for me to take it..He prefered me to take yang dalam tin... I thought it was just a small matter (bagi aku sama je tin ke bukan dlm tinkan? tetap mushroom soup), dan aku terus makan with toasted bread...Sedap! Tetapi dalam beberapa jam kemudian, aku mula rasa sakit perut & terus muntah, muntah & muntah sebelum tidur.. Aku ingatkan mual seperti biasa.. Rupanya sampai keesokkan paginya (iaitu pagi tadi) aku terus muntah... Aku rasakan seperti semua isis perut ingin keluar, It was sooooo horrible... Mungkin WN was right, its the mushroom room yang membuatkan perutku x keruan...

Tibanya malam selepas menjemput WN from his office di Damanasara, WN menawarkan diri untuk masak special home made bubur nasi... heheheh... As being a loving husband, dia amat kesian menengokkan keadaan aku semalam... Ye, memang aku x larat membuat apa2 apatah lagi masak??? Alhamdulilah and million of thanks, the porridge taste so good... (Hmmmm... Memang xde rasa sedikit pon seperti bubur ayam MC'D)bukan nak 'jap' suami sendiri, tetapi dia memang ada berkebolehan untuk masak. His skills is better than mine (which I have to admit).... **sigh**

Hari ini, perutku better than yesterday walaupon ada lagi rasa pedih dan sebu sedikit.. Ada lagi rasa sisa-sisa sakit di bahagian atas perut and with hope it will go away soon.. Mungkin the pain healed by itself as I'm depending on the home made special ubat, air kunyit & beras yang dimasak dicampur dgn air masak panas...

OK.. setakat ini aku menulis untuk kali ini.. salam...

2 comments:

Kaktiny said...

Hi mas.. melompat masuk dari umah kaklong.. hihihi..

kaktiny baca dari bab 1 sampai the latest nih.. hmm.. nak komen skit pasal 'kerja dan anak'...

apa yang mas kena tu.. SEBIJIK kena kat kaktiny masa pregnant anak pertama dulu (ikut kiraan no.2 ler sbb yang first dulu gugur..)

baru sebulan kerja.. doktor sahkan mengandung dan sebab kaktiny penah miscarriage.. maka doktor kata kalau you sayangkan anak.. you dinasihatkan BERHENTI KERJA!!.. huhuu....

dahlah dgn masa first trimester tu.. punya loya, muntah, takleh bau itu ini, makan itu ini..phergg.. siap takleh tgk cahaya matahari.. rumah tak berbuka langsir.. dan DAMN.. TIDO BAWAH KATIL.. (nak gelap punya pasal..)

lepas beranak jer.. dlm pantang.. isi borang carik keje.. kaktiny ingat lagik.. 33 jawatan / company kaktiny apply.. (mengikut kiraan sampul dan setem.. tak termasuk dlm jobstreet tuh..)

dan finally.. MMG REZEKI ANAK.. kaktiny tak duga dpt kerja di sini.. jawatan ini.. gaji byk ni.. bos yang baik mcm nih.. bilik sendiri dan buleh sambung MASTER lagik..

so, mas.. taht's not the end of the world.. and you have such a supportive and loving husband and family to always be with you..

heheheh... terlebih sudah.. komen dah jadik cam entri ler plak..

teruskan menulis yer... hihihi..

ada masa kita kuar makan2 yer.. (tapi ingat.. jgn makan sebarangan.. SAY NO TO INSTANT FOOD!!!... jaga perut tu.. jaga kesihatan.. take care... luv u..)

Mrs.MH said...

Thanks a lot kak tiny coz memangkinkan lagi semangat utk teruskan... Very thoughtful of u... Really appreciate that... Luv u too !!!